FEATURES

2024.04.15
A HUMAN : SHINGO TSUKUDA

 

佃眞吾 木工芸作家

木工芸作家・佃眞吾の品には、杢目を愛でる粋がある。思わず指を滑らせたくなる優美なフォルム。
一見、骨董と思えるような佇まいでありながら、普遍的かつモダンなたたずまい。

「私自身、杢目に魅せられた一人です。木工を始めた頃からその素材に強く惹かれ、杢目が見どころの銘木と呼ばれるものを常に集めています。料理と同じで、素材そのものがとても大事ですね」

Wooden craftsman Shingo Tsukuda’s peices have a stylish style that makes you love the grain of the wood. The graceful form makes you want to slide your fingers across it unintentionally.
At first glance, they may look like antiques, but they have a universal and modern appearance.

I myself am one of those people who are fascinated by the grain of wood. Ever since I started woodworking, I have been strongly attracted to the material and have been collecting fine woods whose grain is the highlight of their work. Just like cooking, materials are very important.

 



 

「木を削り、カタチをつくる作業がとても好きです。たとえば丸みをつけるとき、削りすぎるともう後戻りはできない。“ここで終わり”と、自分で仕舞を決める瞬間が好きです。そこの見極めにこそ、作家の個性が現れるのではないでしょうか」

「OLD JOEのアイテムを身につけると、日本人の骨格を熟知しているなと感じます。たとえばOLD JOEのアイウェアは、自然とカラダに馴染む。ヴィンテージのカタチやスタイルをただ踏襲するのではなく、それを使う現代の日本人の姿形に合うように緻密に計算され、独自の解釈でリプロダクトされている。ものづくりへのストイックな姿勢にとても共感しますし、時代に左右されない魅力があるのだと感じます」

I really like the process of carving and shaping wood. For example, if I cut too much wood when rounding, there is no going back. I like the moment when I decide to finish the piece. I think the individuality of the artist is expressed in the way he or she decides what to do.

When I wear OLD JOE items, I feel that the brand is well aware of the Japanese skeletal structure. For example, OLD JOE eyewear fits naturally to the body. Rather than simply following vintage shapes and styles, they are precisely calculated and reproduced with unique interpretations to fit the shapes of modern Japanese people who use them. I really sympathize with this stoic attitude toward craftsmanship, and I feel that it has a timeless appeal.